تاریخ امروز

۲۴ بهمن ۱۴۰۲

شناخت سیاسی - ارسال‌شده در ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

شهروندی جهانی و ایدئولوژی‌های سیاسی
شهروندی جهانی و ایدئولوژی‌های سیاسی

در سال‌های اخیر تقریباً روزی نیست که خبری از چالش میان کشورها و جوامع مختلف مخابره نشود. حضور نظامی کشورهای ابرقدرت سیاسی در کشورهای دیگر، مسئله مهاجران و بحران‌های ناشی از حضور آن‌ها در کشورهای میزبان و ... سبب شده که احساس نزدیکی میان مردم کشورهای مختلف نسبت به جوامع دیگر مورد سئوال واقع شود و در شرایط جهانی اثرگذار باشد.

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که احساس مردم کشورها نسبت به سایر جوامع، در بسیاری موارد رابطه زیادی با ایدئولوژی سیاسی افراد دارد. در بسیاری از کشورها اینکه مردم به چه ایدئولوژی سیاسی معتقدند، با اینکه به مردم کشور خود و دیگر کشورها چقدر احساس نزدیکی می‌کنند، اثر دارد. ایدئولوژی‌های سیاسی جهان‌بینی افراد را شکل می‌دهند و نوع نگاه آنان به دیگران را نیز نشان می‌دهد.

براساس پیمایش جهانی پیو در 24 کشور جهان، 50 درصد پاسخگویان نسبت به مردم سراسر جهان احساس نزدیکی می‌کنند و 47 درصد آن‌ها معتقدند که کشورشان باید در تعاملات بین‌المللی منافع دیگر کشورها را نیز در نظر بگیرد. اگر این نتایج را براساس ایدئولوژی‌های سیاسی و در کشورهای مختلف تفکیک کنیم، افراد با ایدئولوژی راست‌گرایانه بیشتر رویکردهای فردمحورانه دارند و کمتر به منافع دیگر کشورها اهمیت می‌دهند. در مقابل، افراد دارای ایدئولوژی چپ‌گرایانه بیشتر دارای نگاه‌های جهانی بوده و به منافع سایر ملت‌ها اهمیت می‌دهند.

این نتایج می‌تواند یک نکته هشدارآمیز نیز برای سیاست جهانی ارائه دهد. گسترش عقاید راست افراطی و پیروز شدن نمایندگان این ایدئولوژی در کشورهای مختلف می‌تواند دستیابی به منافع جمعی و جهانی را در جهان به‌هم‌پیوسته امروزی با بحران جدی روبرو کند. نمونه افراطی این ایده‌ها را می‌توان در تجربه دونالد ترامپ در آمریکا مشاهده کرد که با خروج از تمام پیمان‌های بین‌المللی و تعهدات مبتنی بر خیر جمعی مردم جهان، دستیابی به توافقات بین‌المللی را با بحران مواجه کرد.

سال 2024 را سال دموکراسی نامیده‌اند، چرا که بسیاری از کشورهای جهان در این سال شاهد برگزاری انتخابات هستند. تهدید راست افراطی و حضور نمایندگان این ایدئولوژی در کشورهای مختلف، می‌تواند این سال را به سالی حساس برای تعاملات جهانی تبدیل کند و مسیر تفاهم بر سر ارزش‌های جهانی را تغییر دهد.

شهروندی جهانی و ایدئولوژی‌های سیاسی - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

محدودیت دسترسی

برای اینکه بتوانید دیدگاهتان را به اشتراک بگذارید، ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

دیدگاه‌ها