تاریخ امروز

۳۱ فروردین ۱۴۰۳

#شناخت_اجتماعی #شناخت_اقتصادی - ارسال‌شده در ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ردپای زباله: آینه‌ای بر نابرابری
ردپای زباله: آینه‌ای بر نابرابری

"بگو چی دور می‌ریزی تا بگویم کی هستی؟!" این جمله‌ای است که یکی از محققان مطالعات پسماند در خصوص نقش زباله در شناخت وضعیت جوامع بیان کرده است. وضعیت زباله و پسماند در کشورها می‌تواند نشانه‌های مهمی از تحولات اجتماعی و اقتصادی و همچنین سبک زندگی شهروندان ارائه دهد. زباله‌ها نشانه‌های مهمی از نابرابری را در خود دارند. با استفاده از این داده‌ها می‌توان به نابرابری مصرف در گروه‌ها و کشورهای مختلف دست یافت.

تحقیقات بسیاری بر روی جمع‌آوری الگوی مصرف و تولید زباله در جهان انجام شده است. در یکی از تحقیقات، بانک جهانی تولید سرانه زباله در جهان را مشخص کرده است. آخرین آمار منتشر شده بانک جهانی نشان می‌دهد که در سال 2020 حدود 2.2 میلیارد تن زباله در سراسر جهان تولید شده است. نتایج این آمار نشان می‌دهد که وضعیت تولید زباله در جهان رابط مثبتی با درآمد کشورها دارد و هر چه میزان درآمد کشورها بالاتر باشد، میزان تولید زباله نیز بیشتر خواهد بود. تولید سرانه زباله در ایران 222 کیلوگرم است که نسبت به بسیاری از کشورهای با درآمد بالا میزان کمتری دارد.

این آمار می‌تواند نشان‌دهنده ابعاد دیگری از نابرابری جهانی باشد. تولید زباله یکی از عوامل مهم تخریب محیط‌زیست و کاهش ظرفیت‌های زیستی کره زمین است. نابرابری جهانی و افزایش درآمد بی‌سابقه در برخی کشورها و نظام‌های اقتصادی بازار آزاد، با افزایش اشتیاق به مصرف و عدم توجه به آثار افزایش بی‌رویه مصرف در جهان، وضعیت زیستی تمام بخش‌های کره زمین را تهدید می‌کنند. اما در نهایت این تهدید نیز، پیش از همه، کشورهای با درآمد پایین را دچار بحران‌های عدیده می‌کند و قدرت‌های اقتصادی به هر طریق، از این بحران آسیب کمتری خواهند دید.

ردپای زباله: آینه‌ای بر نابرابری - ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

محدودیت دسترسی

برای اینکه بتوانید دیدگاهتان را به اشتراک بگذارید، ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

دیدگاه‌ها