تاریخ امروز

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

#شناخت_اجتماعی - ارسال‌شده در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحولات دینداری در ایران بخش هفتم: حجاب و پوشش زنان
تحولات دینداری در ایران بخش هفتم: حجاب و پوشش زنان

یکی از چالش‌های مهم در جامعه ایران در سال‌های اخیر مسئله حجاب زنان و نگرش جامعه نسبت به این مسئله بوده است. بسیاری از صاحبنظران در تحلیل‌های خود نسبت به جامعه بر مشاهدات میدانی تکیه داشته و سیاستگذاران نیز تلاش می‌کردند براساس اطلاعات و پیش‌‌فرض‌های گذشته نسبت به این مسئله اعلام موضع نمایند. اما آخرین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در سال ۱۴۰۲ تصویر متفاوتی از نگرش جامعه ایران نسبت به مسئله حجاب زنان ارائه می‌دهد.

در بخشی از این پیمایش نگاه کلی افراد نسبت به پوشش زنان و الزام آن پرسیده شده است. بر اساس نتایج، در سال ۱۴۰۲، حدود ۴۱ درصد از افراد جامعه معتقدند که همه زنان لازم است که حجاب داشته باشند. این درصد در سال ۱۳۹۴ در حدود ۵۳ درصد بوده است. همچنین در بخشی دیگر، نگاه جامعه در مواجهه با بی‌حجابی سنجیده شده و نشان می‌دهد که نسبت به گذشته تغییرات محسوسی داشته است. ۳۸ درصد از پاسخگویان ابراز کرده‌اند که بی‌حجابی «اشکالی ندارد» و ۴۶ درصد از آن‌ها نیز با وجود مخالفت با بی‌حجابی واکنشی نسبت به آن نشان نمی‌دهند. در سال ۱۳۹۴، تنها ۱۰.۶ درصد بی‌حجابی را امری بدون مشکل می‌دانسته‌اند.

همچنین این پیمایش وضعیت نگرش به حجاب در استان‌های مختلف و گروه‌های سنی، درآمدی و تحصیلی را بررسی کرده و نشانه‌های مهمی از تغییر نگرش ایرانیان نسبت به مسئله حجاب را نمایان کرده و می‌تواند وضعیت آینده جامعه ایران در این حوزه را قابل پیش‌بینی کند.

تحولات دینداری در ایران بخش هفتم: حجاب و پوشش زنان - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

محدودیت دسترسی

برای اینکه بتوانید دیدگاهتان را به اشتراک بگذارید، ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

دیدگاه‌ها