تاریخ امروز

۲۵ فروردین ۱۴۰۳

#شناخت_اجتماعی - ارسال‌شده در ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

پیرترین جمعیت‌های جهان
 پیرترین جمعیت‌های جهان

تحلیل‌های واحد جمعیت سازمان ملل متحد در سال 2022 نشان داده است که پیرترین جمعیت‌های جهان در کشورهای ژاپن، ایتالیا، فنلاند، پورتوریکو و پرتغال قرار دارند. با این‌حال کشورهای اروپایی در خط مقدم این چالش قرار دارند.

پیری جمعیت یکی از چالش‌های اساسی کشورهاست و سیاست‌های جایگزینی جمعیت جوان به شکل‌های مختلفی در کشورها پی گرفته می‌شود.

پیش‎بینی سال 2050 اما نشان می‌دهد که کشورهای آسیایی به طور جدی با مسئله پیری جمعیت درگیر خواهند شد. با وجود آنکه در حال حاضر، ژاپن پیرترین کشور در میان کشورهای جهان و آسیا به حساب می‌آید، در 30 سال آینده، کشورهای هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی از این کشور پیشی خواهند گرفت و وضعیت وخیم‌تری در حوزه پیری جمعیت خواهند داشت.

نکته قابل توجه این است که با گذشت نزدیک به 30 سال در 2050 کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و پرتغال و ژاپن در آسیا همچنان با بحران پیری جمعیت دست و پنجه نرم می‌کنند. این یافته نشان می‌دهد سیاست‌های جمعیتی تا چه میزان اثرات بلندمدت و ته‌نشستی بر نیروی انسانی یک کشور خواهند داشت.

سیاست‌های مختلف جمعیتی مثل مرخصی‌های زایمان به پدر و مادر، کمک‌هزینه‌های مراقب از فرزندان، حمایت از انعطاف‌پذیری کاری، جذب مهاجران ماهر در کنار توجه به ظرفیت‌های جمعیت‌های پیر و سیاست‌های مراقبتی با کیفیت از سالمندان برای زندگی سالم‌تر و فعال‌تر از جمله اقداماتی است که برخی کشورها مثل فنلاند در پیش گرفته‌اند تا در سال‌های آینده به سلامت از این بحران عبور کنند.

پیرترین جمعیت‌های جهان - ۲۵ فروردین ۱۴۰۳

محدودیت دسترسی

برای اینکه بتوانید دیدگاهتان را به اشتراک بگذارید، ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

دیدگاه‌ها