تاریخ امروز

۳۰ فروردین ۱۴۰۳

#شناخت_اجتماعی - ارسال‌شده در ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

ثباتِ رنج در افغانستان
 ثباتِ رنج در افغانستان

وضعیت افغانستان در چند دهه اخیر یکی از تراژدی‌های جهانی است. این کشور در این چند دهه سال‌های اندکی از آرامش را به خود دیده است. این شرایط وضعیت اجتماعی افغانستان را نیز بحرانی کرده است. نتایج نظرسنجی‌ مستمر گالوپ در افغانستان پس از اشغال توسط آمریکا، نشان‌ می‌دهد که با وجود تلاطم بسیار در عرصه سیاسی و اقتصادی در این کشور، در احساس رنج عمومی و نامناسب بودن شرایط اجتماعی با یک ثبات و تشدید ملایم و دائمی روبرو هستیم.

به طور خاص، در حوزه زنان، این نظرسنجی نشان می‌دهد که درصد رضایت زنان از وضعیت آزادی خود در افغانستان از ۶۶ درصد در سال ۲۰۰ه‍ به ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده است. همچنین احساس احترام به زنان، در دو سال اخیر، پس از ورود مجدد طالبان به پایین‌ترین حد خود در ۱۵ سال اخیر رسیده است و در سال ۲۰۲۳ تنها ۱۷ درصد زنان افغانستانی احساس می‌کنند که با آنان با احترام برخورد می‌شود.

همچنین، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که پس از هر تغییر مثبت در جهت استقلال و خروج اشغال‌گران از افغانستان احساس رنج عمومی نیز به سوی بهتر شدن می‌رود. سقوط دولت طالبان و خروج نیروهای ناتو با اینکه ورود به مرحله دیگری از اشغال بود، احساس رنج عمومی را در نظرسنجی‌ها کاهش داده است.

آنچه این نتایج به خوبی نشان می‌دهد اوج‌گیری نارضایتی از وضعیت اجتماعی افغانستان در سال‌های اخیر است. بر این اساس با وجود تحولات سیاسی و تغییر دولت‌ها و ورود مجدد طالبان، احساس عمومی جامعه افغانستان نسبت به وضعیت اجتماعی، پس از تهاجم آمریکا، به صورت مداوم در حال بدتر شدن بوده است.

ثباتِ رنج در افغانستان - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

محدودیت دسترسی

برای اینکه بتوانید دیدگاهتان را به اشتراک بگذارید، ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

دیدگاه‌ها