تاریخ امروز

۳۰ فروردین ۱۴۰۳

#شناخت_سیاسی - ارسال‌شده در ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آمریکا یک سال پیش از انتخابات
 آمریکا یک سال پیش از انتخابات

افکار عمومی پیچیده است و می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد. دلایل محبوبیت یک فرد می‌تواند در بین گروه‌های مختلف مردم متفاوت باشد. یک سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، وضعیت افکار عمومی این کشور و جایگاه کاندیداهای بالقوه در این انتخابات در میان مردم آمریکا، مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر جهان بوده است. با توجه به نقش آمریکا در معادلات جهانی، نتیجه این انتخابات می‌تواند تأثیر بسیاری بر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف داشته باشد.

نتایج نظرسنجی‌های مختلف در آمریکا نشان می‌دهد با وجود اینکه ترامپ در بین بخشی از افکار عمومی آمریکا  به عنوان یک چهره تهدیدکننده‌ برای دموکراسی شناخته می‌شود و از سوی دیگر، درگیر پرونده‌های مختلف قضایی است، اما محبوبیتش طی هفت سال گذشته نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش نیز داشته است.

از طرف دیگر، میزان مجبوبیت بایدن که سال 2020 توانست ترامپ را شکست دهد و او را در رویای ریاست جمهوری هشت ساله ناکام گذاشت، روند کاهشی پیدا کرده است. به نظر می‌رسد عملکرد بایدن بخشی از رأی‌دهندگان آمریکایی را ناامید کرده است. به طوری که بیش از نیمی از مردم آمریکا وضع زندگی خود را در دوران ریاست جمهوری بایدن بدتر ارزیابی کرده‌اند.

حال این سوال پیش می‌آید که با وجود دیدگاه‌های تند و تیز ترامپ در زمینه سیاست خارجی، مهاجران، نژاد پرستی و غیره و همچنین پرونده‌های جرائم مختلفی که موضوع بسیاری از رسانه‌هاست چگونه بر مجبوبیتش افزوده شده و یکی از شانس‌های جدی برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 است؟

وجود ناامیدی از سیاست‌های دولت بایدن و همچنین عدم اعتماد نسبت به سایر نهادهای سیاسی موجود، شرایط را برای اقبال به سوی گروه‌های پوپولیستی آماده می‌کند. رهبران پوپولیست در چنین شرایطی می‌توانند با دیگری‌سازی خود را به عنوان نجات‌دهنده‌ای تعریف کنند که در برابر تمام سیاستمداران و نخبگان فاسد قرار می‌گیرند. ویژگی این رهبران آن است که خود را تنها نماینده «مردم» معرفی می‌کنند که می‌توانند حق آنان را از این نخبگان و سیاستمداران فاسد بگیرند.

ترامپ از ابتدای روی کار آمدن خود تلاش کرده تا به خوبی دستورکار رهبران پوپولیست را اجرا کند. اقدامات دولت بایدن برای مقابله با ترامپ همچون ایجاد پرونده قضایی و ... نیز نه‌تنها نمی‌تواند باعث کاهش محبوبیت او شود، بلکه ابزارهایی در اختیار او قرار می‌دهند تا بتواند بهتر استراتژی‌های پوپولیستی خود را به کار گیرد. نکته حائز اهمیت برای رهبران پوپولیست آن است که بتوانند خود را خارج از چهارچوب گروه‌های سیاسی موجود تعریف کنند و به عنوان یک استثنا و منجی معرفی شوند که همه گروه‌های موجود تلاش دارند آن‌ها را حذف و منزوی کنند.

آمریکا یک سال پیش از انتخابات - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

محدودیت دسترسی

برای اینکه بتوانید دیدگاهتان را به اشتراک بگذارید، ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

دیدگاه‌ها